Kui kolleegiga on hea koos töötada, siis ütle seda ka talle. Suhted meeskonnas kujunevad väikestest tegudest. Õhkkonda organisatsioonis võib tunnetada. Seda on näha näiteks viisist, kuidas inimesed kohtuvad koridori peal või kohvinurgas. Igaüks meist saab anda oma panuse, et tööl oleks hea olla. Positiivset õhkkonda võib kujundada nii: 1. Pea meeles tervitamist Tervitades näitad, et märkad teist ja pead temast lugu. Tervita kõiki töökaaslasi, olenemata kui hästi neid tunned või mis ametis nad on. Tervitamata jätmine võib solvata ning tekitada tunnet ebavõrdsusest. Eriti juhid peaksid tervitama kõiki võrdselt. Töökoha kultuurist räägib palju see, millise vastuvõtu osaliseks saavad külastajad ja ajutised töötajad (näiteks praktikandid). Kas nad tunnevad ennast teretulnuna kohvilauda või nõupidamisele? Või kohtuvad nad inimestega, kes on süvenenud oma telefonidesse ja sosistavad omavahel? 2. Pea kinni kokkulepetest Tööl peaks saama usaldada, et igaüks teeb oma töö ära. Muidu usaldus kaob. Kui mingil põhjusel ei saa oma lubadusest kinni hoida, räägi sellest võimalikult varakult. Kui meeskonnas tehakse otsuseid ja lepitakse kokku ühistes reeglites, siis avalda oma arvamust sel ajal. Edaspidi tuleb kokkulepetest kinni pidada, kuigi otsus ei ole sulle endale kõige meeldivam. Halvaks osutunud otsust võib hiljem ühiselt muuta. 3. Paku abi Paku abi, kui näed, et kolleeg on hädas. Teist võib töös aidata, kui endal on aega, kuigi see pole otseselt sinu kohustus. 4. Ära hoia infot kinni Just muutused töökohas võivad viia info varjamiseni. Kui oma positsioon tundub ebakindel, siis võib selleks olla kiusatus, sest info on võim. Varjamine on töö tegemisele kahjulik. Kolleeg peab ehk kulutama palju aega, et välja selgitada juba teada olev asi. Lisaks muutub meeskond haavatavaks, kui info on vaid ühel inimesel. Üks pahatahtliku tegutsemise viis on see, kui “õpetada” teist meelega liiga kiiresti või üliaeglaselt. 5. Jää professionaalseks Professionaalsus tähendab näiteks, et kuulad teisi ja lubad ka nende arvamusel olla õige. Kas talud, et keegi oskab ja teab rohkem kui sina? Kollektiivis võib olla väga erinevaid arusaamu. Ole huvitatud teiste arvamusest ja mõtetest. Pöördu teiste poole küsides, mitte rünnates. Ära vähenda või sea küsimuse alla kellegi mõtteid: Kuidas sa võid nii mõelda?! Kui emotsioonid on laes, võta aeg maha ja tule asja juurde hiljem tagasi. 6. Räägi probleemidest Kui märkad tööga seotud probleeme, siis räägi nendega, kes saavad olukorda muuta. Eesmärgiks on leida lahendus. Tööd häiriv mure on hea teemaks võtta, isegi kui sul ei ole valmislahendust. Küsi, milliseid ideid teistel on. Kui sa pole rahul kolleegi tegevusega, räägi sellest temaga ise – läbi töö: kuidas tema teguviis mõjutab sinu tööd, mis on selle tagajärjed ning mida soovid, et ta teisiti teeks. 7. Ära räägi halvasti Selja taga räägi head, mitte halba. Isegi kui keegi räägib sinust halvasti, ei pea sa sellega kaasa minema. Töökaaslaste seas juhtub vahel auru välja laskmist. Aga kui keegi tehakse koridori- või kohvinurga vestlustes mustaks lambaks, siis võta teadlikult teema käsile. Kas saaksid viia vestluse teises suunas? Teeksid ettepaneku, et probleemi räägitaks inimese endaga? Sellisel juhul saaks ta vähemalt võimaluse oma käitumist muuta. 8. Näita, et pead lugu Kasuta sõna “aitäh”. Kui töökaaslasega on hea koos töötada, siis ütle seda talle. Põhjenda ka, miks koostöö nii hea tundub. Võid ka lisada, mida positiivset oled kuulnud teistelt tema kohta. Positiivse tagasiside saamine tugevdab seda head, mis inimeses on. Ka huvi on märk sellest, et hoolid teisest. Kui küsid kolleegi arvamust või soovitust, näitad, et hindad tema mõtteid ja oskusi. 9. Kontrolli oma tegevust Peatu aeg-ajalt hindama, milliseid hoiakuid sul on töö, kolleegide ja juhi suhtes. Milline töökaaslane sa oled? Kui saad töö kohta parandavat tagasisidet, siis suhtu sellesse huviga. Ära mine kohe kaitsesse või selgitama, vaid kuula ja küsi lisa. Ole vajadusel valmis muutma oma käitumist. Allikas: Työpiste Veel artikleid: Naerul on positiivne mõju ajule ning see kasvatab ühtekuuluvust Tunne koosolekute psühholoogiat
0 Comments
Leave a Reply. |