Depressioon ei ole vaid väheste probleem, maailmas kannatab selle all üle 300 miljoni inimese. See tähendab, et üsna tõenäoliselt tunned sa kedagi, kes praegu on madalseisus. Kui depressiooni ei ravita, siis see võib sõna otseses mõttes olla eluohtlik. Me ei soovi kedagi jätta abita kannatama. Mida aga teha töökohas? Mida peaks tegema? Psühholoog dr. Lori Whatley vastab küsimustele, kuidas sellises olukorras käituda. Millal tuleks kolleegilt või töötajalt küsida, kas ta vajab abi? Või kas seda üldse peaks tegema? Dr. Whatley tuletab meelde, et depressioon on haigus, nagu ka näiteks vähk. Me ei oota abiga kellegi puhul, kes on haigestunud vähki ja ei mõtle, et ta saab ise paranemisega hakkama. Loomulikult on raske seda kolleegiga teemaks võtta ja paljud meist pigem lükkavad seda edasi, aga dr. Whatley ütleb: “Oodata, et kolleeg tuleb ise rääkima ei ole hea mõte, sest mida varem depressiooniga tegeleda, seda paremad on ravi tulemused. Stigmatiseerimise kartuses ei räägi enamus inimesi sellest oma töökaaslastega. Tõenäoliselt kannatavad nad vaikides.” Mida öelda? See on raske, sest teadmine, mida peaks ütlema ja selle välja ütlemine võivad olla kaks eri asja. Dr. Whatley soovitab väljendada järgmist:
Dr. Whatley soovitab panna informatsiooni töötajatele pakutavatest toetustegevustest puhkeruumi või mujale, kus see on nähtav ja kättesaadav. Kohtumiste kokku leppimine ajal kui inimene on depressioonis võib olla üle jõu käiv, seega paku selles oma abi. Mida ei tohiks öelda? Saa üle! Dr. Whatley ütleb: “Depressioon on nr.1 terviseprobleem paljudes riikides. See on reaalne haigus ja vajab ravi, et paraneda. Üle saamine ei ole valik. See ei ole aeg, et olla vapper ning püüda üksi hakkama saada, abi küsimine nõuab julgust, aga see on vajalik.” Kuidas saab depressioonis töötajat toetada? Dr. Whatley rõhutab, et depressioonis inimest peaks julgustama abi otsima, sest ei ole põhjust kannatada, kuna enamus riikides on kättesaadavad head ravivõimalused. On oluline, et näeksid depressiooni haiguse, mitte iseloomu nõrkusena. Dr. Whatley ütleb, et see haigus röövib elult tähenduse. Seetõttu on oluline aidata depressioonis inimesel näha oma väärtust ja olulisust sulle ning meeskonnale. Aita muuta stigmat aidates depressioonis inimest mõista, et haiguse põhjus ei ole tema tegevuses. Kuna tegemist on haigusega, siis ei ole sa rohkem süüdi, kui haigestudes diabeeti või vähki. Milliseid soovitusi on depressioonis töötajate töökorraldusele? Muutuste tegemine peaks alati olema dialoogis töötajaga, dr. Whatley’l toob välja, et “Mõistlik töökorraldus võib seisneda osaajaga töötamises või töö ümberstruktureerimises. Korralik toetus depressioonis töötajale võib vähendada absentismi (töölt eemal olekuid – toim.) ja võib parandada töötulemisi, mis on kasulik nii töötajale kui ka tööandjale.” Mida veel peaksime me teadma? Kõigepealt peaksime me teadma, kuidas aru saada, et keegi kannatab depressiooni all? Dr. Whatley toob välja sümptomid:
Ta lisab, et neid sümptomeid ei tohiks ignoreerida. Paljud sümptomid võivad paraneda juba nädalatega, seega abi otsimine on märk tarkusest. Kuigi ei ole võimalik töötajat või kolleegi sundida abi otsima, saad sa seda siiski pakkuda. Kui märkad mõnda eeltoodud sümptomit, siis ära pikalt oota. Allikas: Inc.com Veel artikleid: Kas tunned tööindu vaid korra nädalas? See on probleem. Kolm üllatavat viisi, et tunda ennast vähem orav rattas
0 Comments
Leave a Reply. |