Kas tundub vahel, et kolleeg saab kogu kiituse? Tema ideed on paremad ja tal tuleb kõik hästi välja. Ta saab huvitavamad tööülesanded ja on ehk ka populaarsem. Kindlasti saab ka paremat palka, vähemalt on tal kallim telefon. Kõik kadestavad vahel kellegi edu. Töökohtades konkureeritakse juhtide tähelepanu, toe ja tunnustuse pärast. “Vahel läheb kadedus segamini ebaõigluse tundega. Kui ettevõttes on ebaselge või ebaõiglane premeerimissüsteem, siis ebaõigluse tundest saab vimm. See võib olla ka õigustatud,” ütleb Susanna Lundell, kes on kirjutanud teemast doktoritöö ja raamatu “Kadedus töökollektiivis”. Kui õigustatud ebaõigluse tunnet sildistatakse “vaid kadeduseks” ja teemat töökohas ei käsitleta, siis see viib kergesti ebakõladeni. Kadedus töökohas võib alguse saada ka inimesest endast. Sellisel juhul viib see kergesti probleemideni nii oma töös kui kogu kollektiivis. “Kui pidevalt ennast teistega võrrelda, siis ei keskendu oma tugevustele ning sellele, kuidas ise areneda ja õnnestuda,” ütleb Lundell. “Töökohtadel väljendub see aeg-ajalt välja purskava agressioonina, mis raskendab koostööd. Kadestatav ise sageli ei saa aru, milles on küsimus. Probleem on ka kadestaja soovimatus jagada infot ja oskusi.” Halvimal juhul viib kadedus teise töö laimamise, selja taga pilkamise ja lausa töökiusamiseni. Kade ei saa rahulikult keskenduda oma tööle, kuna ta mõtleb liiga palju teiste tegemiste peale. Töökohtades võib kadedust soosida näiteks väga konkurentsihimuline õhkkond, kus väärtustatakse individuaalseid saavutusi, millel pole ühiseid eesmärke. Ebakindlus näiteks sellest, kas töökoht säilib, võib samuti soodustada kadedust. Valdkondades, kus tehakse palju projektitöid ja konkureeritakse paremate vahetuste või kindlamate töölepingute pärast, on palju tujukust ja ebakõlasid. Sageli võib kadedust põhjustada ka halb juht. Juhi soosikute erikohtlemine süvendab hoiakuid, kus oma oskusi teistega ei jagata ning soosikuid kadestatakse. “Kui töökohtadel ei hinnata erinevusi, vaid ainult teatud tüüpi saavutused saavad kiitust ja au. Seda ei suuda kõik saavutada,” ütleb Lundell. “On oluline, et igaüks võib tunda, et tema roll ja tööpanus on oluline.” Kui juht on kade, siis on see eriti halb, sest tal on võim. Juht võib takistada mõnede alluvate edu. Kadedusest töökollektiivist võib märku anda see, et töötajad vahetuvad sageli. “Kolleege ei aidata ning inimesed põlevad kergesti läbi. On palju haiguspuudumisi,” kirjeldab Lundell tagajärgi. Kuidas saada kadedusest lahti? 1. Väike kadedus on normaalne Igaüks võib märgata endas kadedust. Täiesti kadedusest vaba kollektiivi võib-olla ei olegi, aga oluline on, et ei kujundataks kultuuri, mis süvendab kadedust. 2. Hea juht aitab Hea juht võib luua tööle selged põhimõtted. Siis töötajad teavad, mille alusel inimesi premeeritakse ja ressursid jagatakse õiglaselt. “On oluline valida juhtideks sellised inimesed, kes oskavad alluvaid kohelda õiglaselt ja mõtlevad, et edu sõltub töötajate edust,” ütleb Susanna Lundell. Kui edu saavutatakse, peaks juht tunnustama kõiki, kes on selle ära teeninud. 3. Õpi ennast tundma Kadedus tuleneb sageli imetlusest. See muutub kibestumiseks, kui teise edu mingil põhjusel äratab negatiivseid tundeid. Sageli juhtub see ülevõimendunud auahnusest. Kolleegil on midagi, mida endal ei ole. Kade inimene ei tunnista teise positiivseid omadusi. “Kui märkad endas negatiivseid tundeid teise edust, siis võid mõelda, et millest need tekivad. See aitab ennast paremini mõista,” ütleb Lundell. “Seejärel võib mõelda, kas on midagi sellelt inimeselt õppida, kes kadedust tekitab. Või kas võiks ise sama saavutada ja kuidas?” Loomulikult kuulub ka konkurents tööelu juurde. Näiteks loovatel aladel on tunnustus ja tähelepanu oluline osa tööst. Kui tunda ennast piisavalt hästi, siis on võimalik ebaõnnestumisi käsitleda, ilma et kibestuks teiste edust. 4. Vali tänulikkus Tänulikkus on kadeduse vastand. Tänulik inimene aktsepteerib oma puudusi ja suudab teisi arvesse võttes kõrvale jätta oma auahnuse. Tänulik inimene oskab väärtustada seda, mis on oma elus hästi ja rõõmustada ka väiksemate saavutuste üle. Kade inimene pöörab tähelepanu sellele, mis tal on puudu ning seetõttu on tal raske rõõmustada kolleegi saavutuste üle. “Kadedus ja kättemaksurõõm on üldiselt häbiväärsed tunded, seetõttu võib olla raske neid endas tunnistada,” ütleb Lundell. 5. Küsi endalt, mis on sulle piisav Inimesed kadestavad vahel asju, millesse ei olda valmis panustama. Tuleb endalt küsida, kas olen tegelikult valmis oma vaba aega töö peale kulutama või õppima uusi asju, et saavutada seda, mis kolleegil on. Peaks küsima endalt, mis on minu jaoks piisav. “Peab aktsepteerima seda, et alati leidub edukamaid inimesi. Mõned on erakordselt andekad ja neid imetletakse palju,” toob Lundell välja. Ahne inimene on lõputult kade. Kui inimene püüab koguaeg saada rohkem asju kui teistel, siis kadedusele ei tule iial lõppu. “See röövib palju jõudu,” ütleb Lundell. Endale ja oma tööle keskendumine on palju lihtsam. Kõik õnnestumised töös ei sõltu välisest edust ja teiste imetlusest. Võib rõõmustada oma õnnestumiste üle, nagu näiteks heast kliendikohtumisest või sujuvalt läinud tööülesandest. Allikas: Helsingin Sanomat Veel artikleid: 5 moodust kadedusega toimetulemiseks Kuidas juhid saavad vähendada kadedust töökohal?
0 Comments
Leave a Reply. |