Kuulujutte töökohal on keeruline vältida. Inimestele meeldib rääkida ja tuntud inimestest kirjutavate väljaannete populaarsus näitab, et meil on suur tung teiste inimeste eludest osa saada. Tööl aga tekitavad sellised vestlused kahju. Need raiskavad aega, rikuvad mainet, tekitavad ebakõla, ärevust ning viivad alla moraali. Miks inimesed alustavad ja jagavad kuulujutte? See on paljuski seotud meie vajadusega saada ümbritsevast aru. Selleks et aru saada, inimesed räägivad üksteisega. Koos täidavad nad lünki – mõningate faktide ja paljude isiklike arvamustega. Uus lugu läheb edasi ja täieneb selle käigus, kuni kontoris leviv kuulujutt hakkab oma elu elama. Miks kuulujutud alguse saavad? Kuulujutud levivad, sest inimestele meeldib tunda, et nad “teavad”. Teadmised on võim ja seetõttu võivad organisatsioonis kõige väiksema reaalse võimuga inimesed olla need, kes algatavad ja levitavad kuulujutte. Kui neid arvatakse teadvat midagi, mida teised ei tea, võimaldab neil tunda ennast tähtsana. Sageli tuleb süüdistada ebapiisavaid teadmisi või informatsiooni. Näiteks: Inimesed ei tea, miks kolleeg vallandati. Nii võivad nad välja mõelda põhjuseid, mis põhinevad ebaolulistel faktidel: “Ma nägin Andrest üksinda kassa juures, võib-olla ta varastas ja sellepärast vallandatigi.” Inimesed näevad kahe kolleegi käitumises mustrit ning lisavad oma selgituse asjadele: “Kerli ja Joonas viidavad koos palju aega peale tööd, et raport valmis saada. Ja eile istusid nad koosolekul väga lähestikku. Ma võin kihla vedada, et raport ei ole ainus, mida peale tööd tehakse!” NB: Mõned kuulujutud (nagu teises näites) lähevad isiklikuks. Sellised jutud on sageli pahatahtlikud, võivad väljuda kontrolli alt ning nendega tuleb koheselt tegeleda. Vastasel juhul võib olukorrast kujuneda töökiusamine. Kuulujutud levivad, sest korrektsest infost on puudus. Seega parimaks viisiks kuulujuttudega võidelda on tõhus kommunikatsioon. Kui kommunikatsioon on korras, siis meeskond teab, mis toimub ja nad usaldavad, et neid hoitakse asjadega kursis. Samuti tähendab tõhus kommunikatsioon seda, et juht teab, kui kuulujutud on alguse saanud ning saab nendega kiiresti ja efektiivselt tegeleda. Kuulujuttude vältimiseks on vaja kahte sammu:
Kuulujuttude ennetamine - Hoia töötajad informeeritud – Kui töötajad teavad, mis organisatsioonis toimub, siis ei pea nad nii palju mõistatama. Kasutage uudiskirju, iganädalaseid koosolekuid või intranetti, et inimesi toimuvaga kursis hoida. - Kommunikeeri – Kui ettevõttel või meeskonnal ei lähe hästi, siis hoia kõik suhtlemisvõimalused avatud. Sellisel perioodil on stress ja usaldamatus kõige kõrgem ning inimestel peab olema võimalus küsida ja mõtteid avaldada. - Ole aus ja avatud – Kui sa ei saa avaldada kogu informatsiooni, siis tunnista seda ausalt. Inimesed saavad aru, kui neile ei räägita kogu tõde. Väldi kuulujuttude tekkimist sellega, et lubad rääkida rohkem, kui sul endal on üksikasjad teada. - Loo protsesside läbipaistvus – Vii koosolekud läbi suletud uste taga ainult siis, kui see on hädavajalik; arenda ametikõrgenduste protsess, mis on selge ja aus; jaga majandustulemusi ja turuülevaateid. Mida rohkem inimesed mõistavad, seda rohkem ka usaldavad. - Praktiseeri juhtimist väljaspool oma kabinetti – Mida lähedasem oled oma meeskonna ja teiste töötajatega, seda kergem on nendega infot jagada ning seda suurem usaldus. See annab võimaluse kuulda kuulujutte siis, kui nad alguse saavad, mitte alles siis, kui jutud väljuvad kontrolli alt. - Anna inimestele teada, et kuulujutud ei ole organisatsioonis aktsepteeritud – Loo selge arusaam, kuidas kuulujutte ennetada ja räägi, milline on nende mõju organisatsioonis ning mida võtad sellisel juhul ette. Mida enam inimesed mõistavad kuulujuttude kahjulikkust, seda tõenäolisemalt kontrollivad nad enda käitumist. - Loo kultuur, mis soodustab koostööd, mitte omavahelist konkurentsi – Kui inimesed peavad üksteisega konkureerima preemia või tunnustuse pärast, siis see loob eeldused konfliktiks ja vimmaks. Kuna inimeste ja osakondade vahel on usaldamatus, siis see aitab kuulujuttudel levida. Konkurentsitaset organisatsiooni sees võiks monitoorida regulaarselt ning vajadusel vastavaid muutusi sisse viia. Kuulujuttudega tegelemine - Tegele koheselt – Kuulujutud levivad kiiresti ning nad võivad muutuda ja kasvada suureks probleemiks. Kui kuuled kuulujuttu, siis räägi kõigi osalistega. Kui vaja, siis kutsu kokku koosolek, et kuulujutt teemaks võtta ning rääkida õigeid fakte. Jällegi, kui sa ei saa kohe üksikasju avaldada, siis ole aus. Tuleta ka meelde, milline on ettevõtte poliitika kuulujuttude suhtes. - Ole eeskujuks – Kui keegi tuleb sinu juurde “huvitava” või naljaka looga, siis keeldu selles osalemast. Kui kuuled juttu kellestki teisest, siis küsi infot - püüa leida tõde. Räägi juhiga, milline kuulujutt levib. - Jälgi kuulujuttude mustreid – Kui teatud tüüpi kuulujutt pidevalt levib, siis see võib tähendada, et vajalik on jagada rohkem infot või regulaarseid uudiseid. Kui jutte kipub levitama konkreetne inimene, siis räägi temaga otsekoheselt. Kuulujutud mõjutavad produktiivsust, seega tuleb nendega tegeleda nagu tulemuslikkuse probleemiga. - Analüüsi oma käitumist regulaarselt – Julgusta ka oma meeskonda tegema sama. Mõtle, mida oled võinud teha viimase kuu või paari jooksul, mis aitas kuulujuttudel levida. Küsi, miks sa selles osalesid. Mõtle plaan, kuidas tunneksid tulevikus vähem kiusatust kuulujutte kuulata ja rääkida. Kui igaüks tunneb endal osalist vastutust töökoha kuulujuttude eest, siis nende sagedus ja negatiivsed tagajärjed kaovad. Kokkuvõtteks Kuulujutud tõenäoliselt ei kao täielikult. See on inimloomuses soovida teada, mis meie ümber juhtub ja kui inimestel ei ole täielikku informatsiooni, siis nad täidavad lüngad oma eeldustega, mis ei pruugi tõele vastata. Õnneks aitab korrektne info kuulujuttude leviku peatada. Keskendu avatud, ausale ja järjepidevale kommunikatsioonile. On oluline luua vastastikkuse lugupidamise ja aususe kultuur. Kuulujutte levitavad inimesed, seega tuleb nendega rääkida kuulujuttude negatiivsest mõjust ning neile teada anda enda ja organisatsiooni põhimõtetest seoses kuulujuttudega. Allikas: MindTools Veel artikleid: Uuring näitab, et koostöö tõstab märgatavalt motivatsiooni Kuidas arendada meeskonnas emotsionaalset intelligentsust?
0 Comments
Leave a Reply. |