Me kõik teame inimesi – või oleme ise üks neist, kes on oma karjääris jõudnud teatud tasemele tänu suurepärastele tehnilistele võimetele, aga kes mingil põhjusel ei leia ühist keelt oma meeskonnakaaslastega, sest inimestega suhtlemine ei ole nende tugevaim külg. Selliste töötajate jaoks võivad olla väga väsitavad ja stressitekitavad pidevad ebakõlad ja konfliktid ning need võivad rikkuda ka kõige paremini seatud plaanid. Paljud inimesed on kindlad, et tehnilisi teadmisi ja oskusi võib arendada koolituste ja praktika abil. Millegipärast on aga levinud uskumus, et sa oled see, kes sa oled ning selliste “pehmete” oskuste osas nagu inimestega suhtlemine, ei saa midagi ette võtta. Õnneks on see tõest kaugel. Ning selliste oskuste õppimist tasuks alustada empaatiavõime arendamisest. Mis on empaatia? Empaatia on teiste inimeste tunnete märkamine ja oskus ennast “teiste inimeste kingadesse” asetada – mõista teiste vaatenurki ja olukorda. Empaatiline inimene mõtleb kaugemale iseendast ja oma vajadustest. Kui oled püüdnud näha oma maailmast väljapoole, siis mõistad, kui palju on selles avastamis- ja hindamisväärset! Inimesed, keda peetakse egoistlikeks ja isekateks või kes ei saa asjadest aru, ei ole mõistnud suurt pilti: nad on kõigest üks inimene maailmas miljardite teiste seas. Tasub endale meelde tuletada, et maailm on täis teisi inimesi ning ei ole võimalik nende mõju oma elus vältida. On palju parem seda aktsepteerida ning ehitada mõistmist ja suhteid selle asemel, et olla üksi. Kuidas empaatiat arendada? Et arendada endas empaatiavõimet, proovi järgmist: 1. Pane oma arvamus kõrvale ning püüa näha asju teise inimese vaatenurgast Kui sa seda teed, siis mõistad, et teised enamasti ei ole kurjad, ebasõbralikud, põikpäised või ebaratsionaalsed – nad tõenäoliselt reageerivad olukorrale vastavalt oma teadmistele. 2. Anna teisele õigus oma arvamusele Kui oled mõistnud, miks teine mõtleb nii, nagu ta mõtleb, siis võta seda arvesse. See ei tähenda, et peaksid alati nõustuma, aga aktsepteeri seda, et inimestel on sinust erinev arvamus ja neil võivad selleks olla head põhjused. 3. Analüüsi oma suhtumist Kas sulle on kõige tähtsam oma tahtmise saamine, võitmine või õiguse saamine? Või on su eesmärgiks leida lahendus, luua suhteid ja aktsepteerida teisi? Ilma avatud meelega empaatiat ei arenda. 4. Kuula Kuule kogu sõnumit, mida teine inimene püüab edastada.
5. Küsi, mida teine teeks Kui sa kahtled, palu teisel selgitada oma nägemust. See on ilmselt kõige lihtsam ja kohesem viis teise inimese mõistmiseks, aga kahjuks leiab vähe kasutust. Sa ei pea ise välja mõtlema, mis on teise inimese soovid ja vajadused. Kui neid soovitusi praktiseerida, siis muutud hoolivamaks ning sinuga on kergem kontakteeruda, sest oled huvitatud sellest, mida teised tunnevad, mõtlevad ja kogevad. Empaatia arendamine on tõenäoliselt kõige olulisem samm, et parandada inimestega suhtlemise ja koostöö oskusi. Allikas: Mind Tools Veel artikleid: 4 head viisi, kuidas säilitada enesekontroll suheldes keerulise kolleegiga Naerul on positiivne mõju ajule ning see kasvatab ühtekuuluvust
1 Comment
|